T mantec!
"...Én ha valamit nem tudok, hallgatok, és utána nézek..."
Látod ez a baj, a fejedet sosem akarod használni. A száraz elmélet jó dolog, de gyakorlati gondolkodás nélkül
kutyafület sem ér..
-Adva volt egy kopott gyűrűs motor, ami elkezdte enni a 10w40-es olajat. A kérdés csak annyi volt ,a szerelő ezt pótolta
5w30-al ez okozhat -e gondot? Erre elbeszélsz a dolog mellett:
"""... 5W-30 vs. 10W40 ..."
A követelmény nem viszkozitási osztály, hanem a gyártóművi olajkövetelmény (VW 502 00, VW 504 00) megléte."
A válaszod a konkrét semmi, nyugodtan azt is írhattad volna, hogy nyáron sokat süt a nap..
Ha leírod, hogy egy kopottabb motor, fogyasztja a 10w40-es olajat, az a 5w30-t nagyobb mértékben fogja, de hibát ez nem okozni,
az egy segítő válasz lett volna..
-A másik kérdés az volt, olajcsere után a lánc, az elején csörög. Az eredeti olaj 5w30 volt, az új 5w40, ennek mi az oka?
Erre jöttél Pascallal és a kilukasztott lufival..

""... hamarabb épül fel a nyomás ..."
Mivel a folyadékokban a nyomás gyengítetlenül terjed (Ált Isk, 7. o. fizika) (Pascal törvény) ezért a nyomás felépülésének ideje független a motorolaj viszkozitási osztályától."
Egy a baj, az autó áll és nulla az olajnyomás. Az olajszivattyú és feszítő patron között, ~10 cm-es távolság van.
A két olaj nem egy időben fog a feszítőhöz érni, tehát hiába egyforma a két olaj nyomása, a patronban az 5w40-nél később fogja
megtámasztani a patront. Tehát a patronnál hamarabb épül fel a nyomás 5w30-as olaj esetében. 5w40-nél éppen fordítva,később lesz meg az olajnyomás, a lánc később lesz megfeszítve, és becsörög.
Viszont a viszkozitás különbségük miatt, azonos fordulaton az 5w30-as olaj alacsonyabb olajnyomást okoz.