Pedig gondolj bele, hogy a szervó hidraulikának abban kell segítenie, amit csinálsz. Tehát ha fordítod a kormánykereket, akkor bekapcsol a pumpa és segít mozdítani a kormánygépet. Ha pedig tartod a kormányt, akkor áll a pumpa és segít ellenállni az ébredő erőknek.
Amúgy, amint a kormánykeréken mozdítasz egy kicsit, az ébredő feszültségtől a kormánygép (kormánymű, -trapéz, kereszttartó) rugalmasan enged és rögtön van elfordulás a kormányrúdon. A futómű beállítása (kerékösszetartás, tengelydőlés, stb.) miatt menet közben olyan erők hatnak a kormánygépre, amelyek egyenesbe állítják. A pumpa áramát a vezérlő a kormány-szögsebessége és a jármű sebessége alapján vezérli, hogy segítsen mozdítani, ha mozdítod, és megtartani ha tartod. Ezt nyomatékérzékelővel nem lehetne megcsinálni.
A fejlődés iránya egyébként a "drive-by-wire" koncepció BMW-s olvasata, miszerint nincs mechanikai erőátviteli lánc kormánykerék és kormánymű között. Van viszont erő-visszahatás, azaz, ha engeded kanyarban a kormány visszaforog egyenesbe. Ami viszont igazán nagy dobás benne, hogy nemcsak a rásegítő erő változik a jármű sebessége függvényében, hanem a kormányáttétel. Azaz, nagy sebességen viszonylag közvetlen, nagy áttétel van kis rásegítő-erő mellett, nagy visszahatással. Míg kis sebességen (pl. parkoláshoz) pedig nem kell "kicsavarni" a kormányt, viszont könnyen mozgathatod, szinte ellenállás nélkül.
djboris írta:
Sziasztok,
Ezt már sokszor akartam kérdezni, szögelforulás vagy nyomaték jeladó van a kormányban? Vagy mindkettö?
Már csak azért kérdezem mert én találtam valamit a VAG-COMban de az olyan mintha csak nyomaték jeladó lenne.
A kormány fordítás befejezése után, leesik az érték az alapra, kerék bedig az alaphoz képes nem 0 fokos szöget zár be.
Ha mechatronikai szempontból nézem nem is értem mi értelme a szögjeladónak, mert ha a szervó csak a szögelfordulás után kezd dolgozni az már rég késö...
A nyomaték pedig bizony már az elfordulás elött létre jön amikor elkezdem tekerni a kormányt... ennek hatására a szervó pedig rásegít... és a kerék könnyedén elfordul. Vagy tévedek? Biztos szükség van arra is, hogy a rendszer tudja merre áll a kerék, csak nem tudom mire kell...